Roczny plan pracy: „Przedszkolak odkrywcą –sensoryczne kroczenie przez świat” –integracja wielozmysłowa, regulowanie prawidłowej reakcji na wrażenia zmysłowe
Cele:
- rozwijanie motoryki dużej, usprawnianie narządów ruchu oraz czucia własnego ciała i jego ułożenia w przestrzeni oraz koordynacji bilateralnej poprzez aktywność ruchową
- wspieranie rozwoju mózgu dziecka w zakresie umiejętności posługiwania się zmysłami poprzez obcowanie ze środowiskiem naturalnym, działania w ogródkach grupowych
- rozwijanie sprawności kończyny górnej, tj. wzmocnienie mięśni piersiowych, łopatki, obręczy barkowej oraz dłoni, koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez ćwiczenia manipulacyjne, aktywność z użyciem mas , badanie różnych faktur
- integracja zmysłów wzroku, powonienia, dotyku i smaku poprzez działania kulinarne
Co roku nasze przedszkole bierze udział też w wielu zewnętrznych programach, projektach edukacyjnych skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym.
6 obrazów dla sześciolatka – projekt realizowany w grupie 7 i 8 dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach będących monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Kultura, podobnie jak szereg innych dziedzin, globalizuje się. Efektem tego procesu jest zanikanie szeregu wartościowych zjawisk. Doskonale widać to w sferze plastyki, gdzie kilkudziesięciu artystów reprezentuje w masowym odbiorze całą historię sztuki. W efekcie zaczyna wyrastać pokolenie, nie mające problemu z rozpoznaniem dzieł Fridy Kahlo, Salvadora Dali czy Alfonsa Muchy, których nazwiska i twórczość zamieniono w światowe marki, ale może nigdy nie usłyszeć o Gierymskim, Boznańskiej czy Chwistku.
Projekt 6 obrazów dla sześciolatka skierowany jest do dzieci w wieku 5-7 lat i ma przeciwdziałać drastycznie malejącej znajomości polskiego dziedzictwa kulturowego. Zapoznajemy dzieci z sześcioma wybranymi dziełami malarstwa polskiego i uczymy je świadomego obcowania z obrazami.
Na projekt składają się:
– cykl sześciu warsztatów poświęconych sześciu dziełom malarskim, adresowanych do dzieci z najstarszych grup przedszkolnych i najmłodszych klas szkolnych – sześciolatków i siedmiolatków. Warsztaty są realizowane we współpracy z przedszkolami i szkołami na terenie Warszawy i województwa mazowieckiego.
– reprodukcje obrazów omawianych w cyklu warsztatów. Każda grupa, uczestnicząca w projekcie otrzymuje po zajęciach odpowiednią reprodukcję. Jej stała obecność w miejscu, gdzie dzieci spędzają codziennie po kilka godzin, sprzyja zapamiętaniu obrazu.
Warsztaty
W czasie warsztatów skupiamy się na zabawach związanych z obrazami oraz ćwiczeniach plastycznych. Informacje o obrazach, artystach i stylach, w jakich powstały omawiane dzieła, są odkrywane przez dzieci w trakcie zabawy. Poznając wedutę Canaletta, układamy puzzle i tworzymy żywy obraz. Podczas spotkania z dziełem Grottgera robimy kokardy narodowe i uzupełniamy brakujące elementy na reprodukcjach obrazu. Wzorując się na Leonie Chwistku rysujemy ruch, a zgłębiając tajemnice sukcesu Boznańskiej – uczymy się pokazywać uczucia modela na portrecie. Ten ostatni obraz jest też pretekstem do rozmowy o tym, co to jest kontrast i do czego może służyć.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Rowerowy Maj to największa kampania w Polsce promująca zdrowy tryb życia i zrównoważoną mobilność wśród dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych, grona nauczycielskiego oraz rodziców i opiekunów. Rowerowy Maj, poprzez zabawę połączoną z elementami rywalizacji, popularyzuje rower jako środek transportu do szkoły, uczy dobrych i zdrowych nawyków, które utrzymują się również po zakończeniu kampanii. Rowerowy Maj skutecznie zmienia okolice szkół i przedszkoli na bardziej bezpieczne i przyjazne rowerzystom, zmniejszając liczbę samochodów dowożących dzieci i motywując samorządy do inwestycji prorowerowych.
Zasady kampanii są bardzo proste: każdy przedszkolak, uczeń i nauczyciel, który w maju dotrze na lekcje w sposób aktywny: na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce, otrzymuje naklejki do rowerowego dzienniczka i na wspólny plakat klasowy. Dla najaktywniejszych uczestników, klas i placówek przewidziane są atrakcyjne nagrody.
Projekt jest realizowany w ramach kampanii społecznej „Wiem, co jem” Urzędu m.st. Warszawy. Inicjatywa ma na celu rozwijanie zainteresowań zdrowym stylem życia, prawidłowym żywieniem oraz niemarnowaniem żywności poprzez nabywanie umiejętności kulinarnych.
Czyściochowe Przedszkole to program edukacyjny skierowany do przedszkolaków i uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej. Wiemy, jak ważna jest nauka zasad higieny od najmłodszych lat. Nawyki, które zbudujemy w tym czasie, zostają z dziećmi przez całe życie. Dbanie o higienę to klucz do zdrowia i odporności w przyszłości.
Program edukacyjny zwiększa wiedzę Dzieci w budowaniu odporności organizmu, utrwala zdrowe nawyki higieniczna.
Kubusiowi Przyjaciele Natury
„Kubusiowi Przyjaciele Natury” to jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkoli oraz od 2019 roku również dla szkół podstawowych (klasy I-III) poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś.
Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat. Akcja objęła swoim zasięgiem już ponad 5 milionów dzieci. W tym roku po raz 13. dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych w całym kraju wezmą udział w zajęciach tematycznych, podczas których nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu.
Dzięki programowi edukacyjnemu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” nauczyciele i dzieci zyskują dostęp do merytorycznych materiałów, które pomagają im w proekologicznej edukacji.
Każde placówka, która bierze udział w programie „Kubusiowi Przyjaciele Natury” otrzymuje bezpłatny pakiet profesjonalnych materiałów edukacyjnych przygotowany przez metodyków z myślą o najmłodszych. Przedszkola i szkoły podstawowe otrzymują materiały w formie elektronicznej. Nauczyciele dzięki specjalnemu folderowi ze scenariuszami lekcji i pomocami dydaktycznymi będą mogli przygotować ciekawe i pasjonujące zajęcia, a dzieci będą mogły bawić się, uczyć i poznawać świat przyrody. Wszystkie materiały edukacyjne „Kubusiowych Przyjaciół Natury” zostały skonstruowane tak by rozwijać u dzieci kreatywność i samodzielne myślenie oraz przyswajać wiedzę poprzez zabawę. Po zrealizowaniu scenariuszy lekcyjnych każda placówka nabywa prawo do posługiwania się specjalnym certyfikatem przyznającym tytuł „Kubusiowych Przyjaciół Natury”.
W ubiegłorocznej, XII-tej edycji programu wzięło udział 8 tys. przedszkoli (co drugie w Polsce), i 5 tys. szkół podstawowych (co trzecia w Polsce).
Nasze przedszkole bierze udział w Programie „Czytające Przedszkola”!
Lata przedszkolne to dla każdego dziecka czas niezwykle intensywnego poznawania świata, gromadzenia wiedzy, rozwijania i doskonalenia wielu umiejętności. Kluczowym narzędziem poznawczym, a zarazem warunkiem dobrego funkcjonowania w społeczeństwie jest język. Pozwala on myśleć, zadawać pytania, opisywać świat i wyrażać swe opinie. Ułatwia zawieranie i pielęgnowanie znajomości, dzięki niemu można snuć marzenia i refleksje. Język potrzebny jest nie tylko dzieciom, które wciąż pytają „dlaczego?” i dzięki temu szybko się uczą, lepiej rozumieją świat i coraz sprawniej się w nim poruszają. Język potrzebny jest także dorosłym. To nasz największy sojusznik w kontaktach z innymi, w pozyskiwaniu informacji i wiedzy, w przekonywaniu do swoich racji. Ale język potrafi być też najgorszym wrogiem, gdy jest ułomny i nieporadny – utrudnia wtedy komunikację, jest przyczyną nieporozumień i porażek. Słaba znajomość języka to źródło ciągłych frustracji i poważna przeszkoda w osiąganiu sukcesów zarówno w życiu społecznym, jak i zawodowym oraz prywatnym.
Wczesne dzieciństwo jest wyznaczonym przez ewolucję, krytycznym czasem na naukę języka. Braków wyniesionych z tego okresu zwykle nie da się nadrobić.
Dlatego nauczenie dzieci poprawnego, bogatego i pięknego języka oraz swobody w posługiwaniu się nim, jest jednym z najważniejszych powinności dorosłych wobec najmłodszych i darów, jakie możemy im przekazać. To prawdziwa przepustka do lepszego życia.
Wprowadzając codzienne czytanie, pomagamy dzieciom w dobrym, a może nawet w doskonałym opanowaniu ojczystego języka.
Zapraszamy do wspólnego czytania całe nasze przedszkolne rodziny.