Grupa 2
Nauczycielki: Małgorzata Mitura, Małgorzata Zakrzewska, Grażyna Nowak
Pomoc nauczyciela: Monika Krawiec
Pracownik obsługi: Anna (Irena) Mirek
Godziny pracy grupy: 8:00 -16:00
Realizacja podstawy programowej – kwiecień 2024
Zwierzęta pól i lasów – zapoznanie z nazwami i wyglądem zwierząt mieszkających w lasach i na polu:
I Poznawczy rozwój dziecka
9)uczestniczy w prostych zabawach logorytmicznych z wykorzystaniem wierszyków ilustrowanych gestem
IV Poznawczy rozwój dziecka
7) śpiewa piosenki o prostej budowie rytmicznej i melodycznej
IV Poznawczy rozwój dziecka
6)słucha wierszy recytowanych przez N.
7)wykonuje ćwiczenia rytmicznie – gra na instrumencie perkusyjnym
9)odczytuje i odtwarza proste gesty o określonym znaczeniu
3)słucha literatury dla dzieci
8)kształtuje celowość w tworzeniu prac plastycznych
12) układa przedmioty do policzenia w szereg
Jak dawniej było? Zdobywanie wiedzy na temat urządzeń elektrycznych:
-analizuje obrazki IV.9
-dobiera w pary urządzenia współczesne i dawne IV.12
-nazywa urządzenia elektryczne IV.2
-rozumie określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni IV.14
-doskonali sprawność manualną I.7
-wykonuje pracę plastyczną według własnego pomysłu IV.1
-poznaje nazwy dawnych i współczesnych domów IV.2
-uważnie słucha baśni III.8
-odpowiada na pytania i wyciąga wnioski IV.5, IV.6
-śpiewa piosenkę IV.7
-obdarza uwagą osobę mówiącą III.8
-buduje dłuższe wypowiedzi na podany temat IV.2, IV.6
-odczytuje znaczenie symboli IV.9
-nazywa swoje emocje i przedstawia je za pomocą mimiki II.1, II.4
-uważnie słucha utworu literackiego i odpowiada na pytania IV.5
-poznaje zawód listonosza IV.20
-przedstawia swoje uczucia za pomocą rysunku IV.1
-przedstawia się i stosuje zwroty grzecznościowe III.3, III.4
– przewiduje prędkość poruszania się przedmiotów IV.13
-zna różne zastosowania koła z.11
-nazywa pojazdy IV.2
-przelicza i dodaje na konkretach IV.15
-uczestniczy w zabawie naśladowczej I.5
-odróżnia elementy świata fikcji od rzeczywistości IV.3
-obdarza uwagą nauczyciela III.8
-potrafi wykonać prostą zabawkę IV.11
-uważnie słucha instrukcji III.8
-uczestniczy w tradycyjnej zabawie ruchowej I.5
-śpiewa piosenkę IV.7
Tydzień teatru:
–słucha utworów literatury dla dzieci (IV.3)
-wypowiada się na ich temat (IV.3)
-odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanych opowieści (IV.5)
-wdraża się do naśladowczego wykonywania prostych poleceń (IV.21)
-Rozwijanie zamiłowań dzieci do poezji,
– Wyzwalanie radości z umiejętności rozwiązywania zagadek.
-tworzy kreatywne kompozycje z surowców wtórnych i innych (IV.10)
-rozwijanie inwencji twórczej dzieci
-dostrzega różnice kształtu podczas zabawy mozaiką geometryczną (IV.12)
-określa czynności, cechy przedmiotów dostępnych bezpośredniemu poznaniu (IV.2)
-doskonali umiejętność uczestniczenia w rozmowach (IV.2)
-słucha utworów literatury dla dzieci (IV.3)
-Śpiewa piosenki o prostej budowie rytmicznej i melodycznej (IV.7)
-czerpie radość ze śpiewu i tańca grupowego (IV.7)
-nabywa doświadczeń w celu tworzenia celowych, bardziej stabilnych konstrukcji (I.6)
Książka ,,mój przyjaciel’’ – rozwijanie zainteresowań bajkami:
-wie, jak powstają książki
-wzbogaca słownictwo
-układa historyjkę obrazkową i ją opowiada
-doskonali spostrzegawczość
-uczestniczy w zabawach ruchowych
3)odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości
Dz.: słucha krótkich utworów literackich opowiadanych przez nauczyciela
20)Wskazuje zawody wykonywane przez osoby z otoczenia
Dz. : obserwuje pracę ludzi różnych zawodów (sprzedawca w księgarni)
-segreguje książki ze względu na tematykę
-wykazuje zainteresowanie książkami
–szacuje wielkość i grubość książek
-kreatywnie kończy rozpoczęty rysunek
-rozwiązuje zagadki
-wykazuje zainteresowanie książkami
-uważnie słucha tekstów literackich
-wypowiada się na temat swojej ulubionej książki
-tworzy pracę plastyczną techniką origami z koła
-wie, że o książki należy dbać
-rozumie wartość książki jako nośnika informacji
-naprawia zniszczone książki
-uważnie słucha utworu literackiego
-kończy rozpoczęte zdania zgodnie z treścią bajki
-uczestniczy w zabawach ruchowych
Marzec 2024
Mali odkrywcy – projekt mleko
Realizacja podstawy programowej, Osiągnięcia dziecka
IV. Poznawczy obszar rozwoju dz.
18)rozpoznaje obserwowane w naturze zwierzęta i rośliny na zdjęciach i obrazkach
II. Poznawczy obszar rozwoju dz.
10)podejmuje obserwacje przyrodnicze dotyczące życia zwierząt
IV. Poznawczy obszar rozwoju dz.
8) rysuje kredkami świecowymi
IV. Poznawczy obszar rozwoju dz.
Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą
– poznaje niektóre produkty wielozmysłowo
-poznaje nazwy, wygląd i odgłosy niektórych zwierząt domowych oraz gospodarskich
IV. Poznawczy obszar rozwoju dz.
14)Określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą
-doskonali umiejętność poruszania się zgodnie z podanym kierunkiem
II. Poznawczy obszar rozwoju dz.
10) zna nazwy zwierząt hodowlanych, dorosłych i młodych, wie, czym się odżywiają i jakie jest ich znaczenie dla człowieka.
II. Poznawczy obszar rozwoju dz.
10)podejmuje obserwacje przyrodnicze dotyczące życia zwierząt występujących w najbliższym środowisku
3)ogląda filmy edukacyjne dla dzieci
5)odpowiada na pytania dotyczące wydarzeń
IV. Poznawczy obszar rozwoju dz.
8)rysuje na powierzchni wysypanej piaskiem poznawanie wielozmysłowe
-kształtuje celowość w tworzeniu prac plastycznych
IV. Poznawczy obszar rozwoju dz.
3)słucha utworów literatury dla dzieci
20) wykorzystuje własne doświadczenia i obserwacje w zabawach tematycznych – przeprowadzanie eksperymentów i zabaw badawczych
II. Emocjonalny obszar rozwoju dz.
10)Dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę
IV. Poznawczy obszar rozwoju dz.
15)Przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, posługuje się liczebnikami głównymi
Dz.: Posługuje się liczebnikami: jeden, dwa, trzy; Liczy przedmioty, wskazując kolejne obiekty
IV. Poznawczy obszar rozwoju dz.
7)Eksperymentuje rytmem, głosem i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną
Dz. : śpiewa proste, krótkie piosenki
8)Wykonuje własne eksperymenty graficzne
Dz. : Nakleja gotowe elementy
IV. Poznawczy obszar rozwoju dz.
2 Wyraża swoje rozumienie świata i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego
Dz. : Wypowiada się na temat czynności wykonywanych przez ludzi, zwierzęta, urządzenia
Wiosna tuż-tuż –kształtowanie określonych postaw w obcowaniu z przyrodą .
Realizacja podstawy programowej, Osiągnięcia dziecka
II. Poznawczy obszar rozwoju dz.
10)podejmuje obserwacje przyrodnicze dotyczące życia zwierząt występujących w najbliższym środowisku
II. Poznawczy obszar rozwoju dz.
11)obserwuje piękno przyrody podczas bezpośredniego kontaktu
IV. Poznawczy obszar rozwoju dz.
14)kształtuje umiejętność wskazywania i nazywania poszczególnych części swojego ciała
IV. Poznawczy obszar rozwoju dz.
18)obserwuje zmiany zachodzące w krajobrazie najbliższej okolicy i wyglądzie roślin podczas bieżącej pory roku
IV. Poznawczy obszar rozwoju dz.
5)odpowiada na pytania dotyczące wydarzeń,
nazywa podstawowe kolory
8)maluje farbami, kształtuje celowość w tworzeniu prac plastycznych
V. Poznawczy obszar rozwoju dz.
18)rozpoznaje obserwowane w naturze zwierzęta na zdjęciach i obrazkach.
13)podejmuje celowe działania na bazie zdobytych doświadczeń w celu osiągniecia pożądanego efektu,
określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby
Dz. :używa w zabawie słów określających: w przestrzeni-wysoko, nisko: kierunek: góra, dół
IV. Poznawczy obszar rozwoju dz.
7)słucha piosenek śpiewanych na żywo
I. Poznawczy obszar rozwoju dz.
8)wdraża się do reagowania na sygnały, wykonywania ćwiczeń zgodnie z pokazem.
Na wsi –rozpoznawanie i nazywanie zwierząt mieszkających na wsi
Realizacja podstawy programowej, Osiągnięcia dziecka
– doskonali umiejętność wypowiadania się, wzbogaca słownictwo IV.2
-rozwiązuje zagadki dźwiękowe IV.7
-wypowiada się na temat wiersza IV.5
-doskonali umiejętności grafomotoryczne I.7
-dostrzega zmiany natężenia dźwięków IV.7
-rozpoznaje zwierzęta mieszkające na wsi po ruchach, dźwiękach i opisie III.8,Iv.1, IV.18
-dokonuje analizy sylabowej Iv.2
-rysuje według wskazówek nauczyciela IV.8, IV.1
-odczytuje kod IV.9
-określa kierunki na kartce IV.8
– uważnie słucha bajki III.8
-odpowiada na pytania IV.5
-nazywa zwierzęta mieszkające na wsi oraz ich potomstwo IV.2, IV.18
-segreguje przedmioty ze względu na wielkość IV.12
-wskazuje i nazywa wybrane zwierzęta IV.2, IV.18
– wie, na czym polega praca rolnika, rozpoznaje i nazywa wybrane maszyny rolnicze IV.2, IV.18
-nazywa wybrane figury geometryczne, układa obrazki z figur IV.12, IV.11
-przelicza elementy, dodaje na konkretach IV.15
-ogląda albumy i zdjęcia przedstawiające miasta w Polsce IV.19
-dopasowuje obrazki do podanej kategorii IV.9,IV.12
-formuje dłuższe wypowiedzi IV.2
-śpiewa piosenkę IV.7
Wielkanocne tradycje – poszerzenie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów związanych ze świętami wielkanocnymi
Realizacja podstawy programowej Osiągnięcia dziecka
– rozwiązuje zagadki słowne IV.5
-łączy zagadki i ilustracje w pary IV.12
-segreguje ozdoby świąteczne IV,12
-wzbogaca słownictwo IV.2
-uczestniczy w zabawie ruchowej I.5
-cierpliwie czeka na swoją kolej II.8
-posługuje się liczebnikami porządkowymi IV.15
-przelicza elementy IV.15
-porównuje liczebność zbiorów, wskazuje, gdzie jest mniej, gdzie więcej, a gdzie tyle samo IV.15
-poznaje budowę jajka, wskazuje i nazywa poszczególne jego elementy IV.2
-przeprowadza proste eksperymenty z surowymi i ugotowanymi jajkami IV,13
-formułuje wnioski IV.2, IV.6
-ogląda różne rodzaje jajek i łączy je z odpowiednimi ptakami IV.18, IV.12
-porównuje jajka, szereguje je ze względu na wielkość IV.11,IV.12
-uczestniczy w zabawie ruchowej I.5
-reaguje na zmianę charakteru muzyki IV.7
-sprawnie liczy na konkretach IV.15
-odróżnia liczenie błędne od poprawnego IV.15
– wyzwala dziecięcą aktywność ruchową i twórczą I.5, IV.7
– poznaje tradycyjne techniki zdobienia jajek III.2
-wzbogaca słownictwo IV.2
-barwi jajka za pomocą naturalnych składników IV.11
-ustala położenie przedmiotów w stosunku do iinych IV.14
-uczestniczy w zabawie ruchowej I.5
-wykonuje pracę plastyczną według własnego pomysłu IV.1
-doskonali sprawność manualną I.7
– poszerza wiedzę na temat tradycji związanych ze świętami wielkanocnymi IV.2, III.2
-wspólnie z innymi przygotowuje koszyczek wielkanocny III.5
-nakrywa do stołu według instrukcji I.3
-uważnie słucha opowiadania III.8
-wypowiada się na temat treści utworu, odpowiada na pytania dotyczące tekstu IV.2, IV.5
-wspólnie z nauczycielem przygotowuje masę solną I.6
-lepi z masy solnej I.7,IV.11
– uważnie słucha wiersza i odpowiada na pytania dotyczące utworu III.8
-wie, na czym polega śmigus-dyngus IV.2
-przestrzega reguł i zasad obowiązujących w czasie zabawy III.5
-pokrywa dużą powierzchnię dowolnymi wzorami IV.1
-doskonali umiejętność liczenia IV.15
Realizacja podstawy programowej – luty 2024
Rakietą w kosmos – poznanie ciekawostek związanych z kosmosem
– uważnie słucha ciekawostek o Układzie Słonecznym III.8
– poznaje nazwy planet i je powtarza IV.2
– dzieli nazwy planet na sylaby IV.2
– koloruje obrazek według własnego pomysłu IV.1
– rozumie stałe następstwo czasu IV.16
– ogląda książki i zdjęcia, zadaje pytania dotyczące ich treści IV.9, IV.2
-łączy kropki, rysując dowolne ,,Gwiazdozbiory’’ I.7, IV.8
– współpracuje w osiągnięciu wspólnego celu III.5
– uważnie słucha opowiadania III.8
– odpowiada na pytania IV.5
– rozwija wyobraźnię, układając dalszy ciąg opowieści IV.3, IV.2
– czerpie radość z aktywności artystycznej IV.1, IV.11
– klasyfikuje koła według koloru i wielkości IV.12
– maluje według własnego pomysłu IV.1
– uważnie słucha utworu literackiego III.8
– dzieli się swoimi wrażeniami i spostrzeżeniami IV.6
– odróżnia rzeczywistość od fikcji IV.3
– analizuje i uzupełnia obrazek IV.9
– uczestniczy we wspólnej zabawie przy piosence IV.7, III.5
– koloruje wyznaczoną powierzchnię I.7, IV.1
Wisła – polska rzeka rozpoznawanie i nazywanie polskich symboli narodowych, poznanie Wisły jako największej rzeki w Polsce
– rozpoznaje kontury granic Polski IV.9
– wskazuje Polskę na mapie IV.9, IV.10
-odczuwa przynależność do swojego narodu III.2
– współpracuje z rówieśnikami III.5
– uważnie słucha wiersza i opowiada na pytania dotyczące jego treści IV.5
-rozpoznaje symbole narodowe: flagę i godło IV.10
– poznaje podstawowy krok poloneza IV.7
– zdobywa wiedzę na temat Wisły, wskazuje rzekę na mapie IV.18, Iv.9
– wodzi po śladzie I.7
– poznaje zwierzęta mieszkające w Wiśle i jej otoczeniu IV.18
– tworzy łódkę z łupiny orzecha włoskiego IV.1, IV.6
– przeprowadza proste eksperymenty, sprawdza, które przedmioty unoszą się na wodzie, a które toną IV.13
-uczestniczy w zabawie ruchowo-naśladowczej I.5, IV.1
– poznaje nazwy wybranych polskich miast IV.10
– składa obrazek z części IV.9
-utrwala nazwy wybranych polskich miast IV.10
– czerpie radość ze wspólnej zabawy III.6
– zagospodaruje wyznaczoną przestrzeń IV.11
-współpracuje z rówieśnikami III.5
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą poprzez oglądanie zdjęć, albumów poświęconych Polsce IV.19
– rozpoznaje obiekty na ilustracji po fragmencie IV.9
– wciela się w rolę IV.1
– wypowiada się na temat swoich przeżyć IV.2, II.1
– uważnie słucha utworu i opowiada na pytania dotyczące jego treści IV.5
– eksperymentuje ze swoim głosem IV.7
– rozpoznaje i nazywa miejsca, budowle ze swojej miejscowości IV.10
– zna swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania III.3
– śpiewa piosenkę Iv.7
Każdy zawód jest ważny – poznawanie wybranych zawodów i związanych z nimi czynności
– odpowiada na pytania dotyczące różnych zawodów IV.2, IV.20
– odpowiada na pytania do tekstu IV.5
– wypełnia kontury numeru alarmowego za pomocą akwareli IV.8, I.7
– integruje się z grupą rówieśniczą III.2
– improwizuje ruch do utworu muzycznego IV.7, IV.1
– poszerza słownictwo IV.2
– nabywa umiejętności budowania wypowiedzi IV.2
– uczestniczy w zabawie ruchowej I.5
– poznaje zawód kierowcy IV.20
– poszerza słownictwo IV.2
– poznaje popularne przysłowia związane z zawodami IV.20, IV.2
– układa i opowiada historyjkę obrazkową IV.9
– doskonali umiejętność zadawania pytań IV.2
– uczestniczy w zabawie ruchowej I.5
– poznaje monety i banknoty IV.17
– wymienia przedmioty jeden do jednego w sytuacji kupna – sprzedaży IV.15
– obserwuje eksperyment fizyczny IV.13, IV.19
– przestrzega zasad zabawy z chustą animacyjną III.
– analizuje obrazy IV.9
– wypowiada się na temat obrazów IV.2
– wypowiada się na temat wiersza IV.2, IV.5
– opowiada o swoich marzeniach IV.2, IV.6
– rozwija wyobraźnię i sprawność manualną podczas malowania farbami IV.1, I.7
– słucha utworów muzyki klasycznej IV.7
– rozwija kreatywność IV.1
– uczestniczy w zabawie ruchowej I.5
– klasyfikuje przedmioty ze względu na podaną kategorię IV.12
– zna narzędzia pracy strażaka i fryzjera IV.20
– przelicza elementy IV.15
– wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem materiałów naturalnych IV.1, I.6
Moja warszawa
– ogląda filmy, programy dla dzieci,
wypowiada się na ich temat IV.3
– odpowiada na pytania dotyczące wydarzeń, wysłuchanych opowieści IV.5
– słucha opowiadań recytowanych przez nauczyciela IV.6
– wypowiada się na temat stolicy Polski, jej herbu, i legend IV.10
– odpowiada na pytania dotyczące wydarzeń, wysłuchanych opowieści IV.5
– interesuje się napisami w otoczeniu oraz dostrzega ich znaczenie IV.4
– dostrzega wizualne różnice w długości przedmiotów (dłuższy, krótszy) IV.13
– kształtuje umiejętność wskazania z wypowiadaniem kolejnych liczebników podczas przeliczania konkretnych przedmiotów IV.15
– dostrzega różnice kształtu podczas zabawy mozaiką geometryczną IV.12
– porównuje i dopasowuje przedmioty podczas manipulacji IV.12
– dostrzega i próbuje określać wyraźne różnice między przedmiotami IV.12
– mówi, co widzi na obrazku, wypowiada się na temat prostych historyjek obrazkowych IV.5
– odczuwa nastrój słuchanej muzyki IV.1